My heart, my soul, my joy & my happiness!

Wednesday, July 15, 2009

H1N1

Satu tajuk di Utusan hari ni; H1N1 'tidak dapat dihentikan'. Takut! Virus bahaya ni dah semakin merebak. Lebih 90,000 kes selsema babi telah dilaporkan di seluruh dunia. Ada 429 kematian - WHO. Kebanyakan kematian berlaku di Asia. Di Malaysia, semalam ada 32 kes baru jadi total 804 org. 696 org sudah sembuh manakala 31 org lagi masih dirawat di hospital. 77 org menerima rawatan sebagai pesakit luar di rumah.

Menurut WHO, semua negara memerlukan vaksin. Menteri Kesihatan cakap, Malaysia hanya akan memperoleh vaksin tu pada akhir tahun ni. Lambat lagi tu! Cara virus ni merebak agak scary. Walau dgn hanya perbualan biasa face to face, virus ini boleh 'melompat' dari penghidap kpd mangsa baru. Virus zaman sekarang ni dah moden dan canggih.

Atas sebab ini, kami dah lama tak keluar ke shopping mall. Bahaya mendedahkan diri di khalayak ramai. Virus tu ada di mana2. Kita tak tahu. Mungkin di shopping mall, di playground, di kedai makan dll. Kami juga tidak dapat menziarahi saudara mara atau rakan2 yg sakit dan sedang dirawat di hospital. Maklumlah, hospital sekarang ibarat lubuk H1N1. Kena tunggu mereka2 ni balik ke rumah, barulah kami datang melawat. Lebih baik mencegah dari mengubati. Kanak2 lebih mudah dijangkiti sebab antibodi mereka ni lemah.

Kadang2 terfikir juga, entah2 ada pakatan jahat yg menyebarkan virus H1N1 ni sebagai senjata kimia. Ooops... spekulasiku yg bukan2.

No comments: