My heart, my soul, my joy & my happiness!

Wednesday, December 8, 2010

Beringat dan Teringat

Oh My Lovely Stomach... unpredictable. Guess what? Hasil scan tu, ternyata seperti yang ku jangka, tiada apa-apa (sebab saya memang doa2 taknak ada apa-apa). Senyum, tak perlu kata apa-apa. Faham. Dr.Naqiyah tak tau nak check apa dah (kot), so dia refer saya pada Dr.Nazim, seorang pakar gastro. Appoinmentnya pada hari Isnin lepas. So, dengan rasminya saya cuti dari Jumaat sampai Selasa Awal Muharram. Lima hari tu! Best best. Tapi yang tak syoknya, MC pun dah abis, so kira kena unpaid la.

Ok, back to Dr.Nazim, kali pertama jumpa, macam-macam dia interview saya. Otai. Orang lama. Sangat memahami kerana dari pengalaman-pengalaman Dr.Nazim dalam bidang gastro ni, ternyata sekali cerita dia sudah dapat meneka yang saya ni kena reflux. Wah, very the terrorist. Merangkap Irritable Bowel Syndrome (IBS). Hari tu Dr.Naqiyah dah agak dah tapi dia tak diagnos pulak macam tu. Dr.Nazim cakap, Dr.Naqiyah is a surgeon. They have been trained differently. A surgeon is trained to check on the cancer, tumor dan yg sewaktu dengannya. But for Dr.Nazim, as a gastroenterologist, dia menjurus kepada any circumstances in abdomen area even a common disease macam saya ni.

Semua sakit tak best! Huh... sungguh. Sakit hati yang tak sakit tu pun tak best.

Saya kena makan sikit-sikit je. Tak boleh kenyang. Hah? Oh, macam nightmare bunyinya! Saya tak boleh makan makanan berminyak. Masa saya jumpa Dr.Nazim, dia tanya apa yang saya makan malam sebelumnya. Malam tu saya makan nasi, sup pelanduk (wahh... MIL masak) dan sate. Haa... toing toing, saya terkena... Dr.Nazim terus bingo saya! "Kuah kacang tu you tak boleh makan". Dalam hati saya "Alaaa... sikit je aku cicah pun, takkan tak boleh".. Eh eh... berbaur pemberontakan di situ. Tapi hakikatnya, response saya ialah "Ooo, ye ke?"

Doc menekan-nekan perut saya sana dan sini, dan jumpalah satu titik spot tempat saya rasa sakit. Dia cakap "Memang reflux". Wahh.. namanya pun doktor pakar. Tekan-tekan perut, soal itu ini dalam 15 min, consultation RM200 tak termasuk ubat lagi. Kayalah. Ilmu dia tu yang precious! Dulu-dulu cakap je nak jadi doktor, tapi malas belajar :-P

Buat permulaan, doc akan buat treatment untuk reflux dulu. Lepas tu baru proceed untuk IBS.

Sebeban ubat buah tangan dari Dr.Nazim. Silalah makan ikut aturan jika anda tak mahu sengsara lagi. Follow up in 2 weeks time.

Masakan melayu semuanya oily. Benar? Most of it kena tumis bawang putih bawang merah dulu... basic masakan melayu. Tumis pakai minyak. Even nak buat sup pun tumis jugak. Minyak, minyak, minyak. Tahukah tuan-tuan dan puan-puan, minyak ni a silence killer. Bila ia masuk ke body anda, ia akan transform menjadi raksasa jahat lalu menggigit dan memakan organ-organ dalaman anda secara halus dan apabila kenyang, mereka akan membiak di dalam badan anda yg dikatakan 'sihat' itu. Pembiakan yang melampau akan menyebabkan saluran-saluran darah anda tersumbat, perut anda memulas-mulas dan anda akan kerap heartburn, bloated, keguguran rambut, sudden diarrhea dan pening-pening seperti ada bintang-bintang berkerlipan di atas kepala.

Selalunya dalam citer kartun, bila kartun tu terhantuk, mesti keluar bintang-bintang atas kepala, jadi pening-pening lalat, lepas tu keluar benjol. Saya sudah boleh menjiwai watak kartun tu la, sebab sekarang ni kalau saya pening disebabkan reflux, saya akan pitam sikit lepas tu nampak percikan bunga api macam bintang-bintang berkelip-kelip atas kepala. Bunyinya macam indahkan. Indah???

Scary... tapi bila perut lapar, semua sedap. Saya perlu lebih beringat lepas ni. Jangan makan makanan yang berminyak. Jangan?? Ala... kompromi sikit boleh tak? Kalau 'jangan' tu tukar kepada 'kurangkan' boleh tak?

Err... tadi lunch saya makan nasi, sayur campur (sounds good), pajeri nenas (err.. apakah?) dann.. dannn.. 1 bowl sup daging. Hmm.. beringat sangatla tu. Ye, memang ingat... teringat-ingat sup daging makcik tu yang sangat sedap sebab 5 hari cuti tau! Beringat dan teringat.. asalkan ada word 'ingat' kira ok la. Tok tok tok! Mari luku kepala Ainul.

Nanti dulu...

Okla mulai sangat ini, saya akan control pemakanan saya. Kalau yang berminyak sangat tu saya takkan sentuh. Kalau yg berminyak sikit-sikit tu kira halal la ye. Dan, inilah masanya saya perlu mempraktikkan sunnah nabi s.a.w, berhenti makan sebelum kenyang. Dan..dan.. doktor cakap saya tak boleh minum coffee (tak heran, memang aku tak minum!), teh (teh tarik sedap tu!), coklat (ala...), susu & cheese (alaaaaaaa...). Saya kena buat kajian untuk badan saya, lepas makan, what will happen? Kalau sakit, maknanya tak bolehla. Kalau ok, maknanya boleh sental lagi. Dengan contraints yang melampau terhadap anak tekak dan perut saya, maka bolehla saya merampingkan badan lepas ni :-P

3 comments:

Liza AB said...

meh sini aku yg luku kepala kau...
bunyi mcm terseksanya batin.
hilang sikit nikmat dunia.
aku tumpang simpati... mana2 yg boleh makan tu, boleh le aku tolong habiskan yek..he..he..

sitiezahim said...

ishk ishk kronik camtuh skali ke? mm nak kene suh akak aku jumpe specialist gak la..dia pon slalu hangin hangin nih..huhu

* ainul AB * said...

Kak Ija,
takpe, beringat sikit. Kalo dak semua main sental jer

Sitie,
Elok la tu, maybe dia ada reflux jugak tu, lps treatment ni kurang byk dah :-)