My heart, my soul, my joy & my happiness!

Wednesday, December 23, 2009

Breastfeeding dan nafkah

Saya cedok dari sini. Sekadar sebagai satu ilmu untuk dikongsi bersama. Saya tertarik berkenaan perihal menyusukan anak tu. Sebab saya sedang cuba sedaya upaya untuk memberikan yang semaksimum mungkin untuk baby Aleesya, 8.5 bulan. Saya telah gagal dalam usaha breastfeed Adrianna semasa dia baby dulu. Hope kali ni utk Aleesya, boleh sampai 2 tahun. Tapi bila baca2, ada berkaitan dengan nafkah pula...

Allah berfirman dalam surah Al-Baqarah yang bermaksud: "Ibu hendaklah menyusukan anaknya selama dua tahun penuh, iaitu bagi yang ingin menyempurnakan penyusuan. Kewajipan bapa pula ialah memberi makan dan pakaian kepada ibu itu menurut cara yang sepatutnya."

Bapa wajib membiayai nafkah anaknya dengan sebab anak itu dinasabkan kepadanya melalui akad nikah yang sah. Ia juga berdasarkan firman Allah dalam surah Al-Talaq yang bermaksud: "Kemudian jika mereka menyusukan anak untuk kamu, maka berikanlah kepada mereka upahnya."

Al-Sheikh Mohamad Khatib Al-Sharbani dalam kitab Mughni Al-Muhtaj menghuraikan pengertian ayat di atas sebagai, "bahawa membayar upah bagi menyusukan anak itu termasuk juga sebagai kewajipan memberi nafkah kepada anaknya."

Hindun binti Uthbah datang mengadu kepada Rasulullah SAW dan berkata, "Wahai Rasulullah, sesungguhnya Abu Sufian seorang yang kedekut. Dia tidak memberi perbelanjaan kepadaku dan anakku kecuali setakat apa yang aku ambil daripadanya tanpa pengetahuannya. Sabda Rasulullah SAW kepada Hindun: Ambillah sekadar yang mencukupi untukmu dan anakmu dengan cara yang makruf."
(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

ooo... macam tu rupanya *(^_^)*

No comments: