My heart, my soul, my joy & my happiness!

Tuesday, March 2, 2010

Perubatan Syifa

Saya pernah dengar tentang satu kaedah perubatan Islam yg dikenali sebagai Syifa. Sejak ayah sakit, macam2 cara diikhtiar utk bantu ayah ringankan kesakitannya. Sehinggalah satu hari kak ngah saya terbaca tentang Perubatan Syifa Al-Hidayah yg dipelopori oleh Hj Lokman Abdul Hamid. Kaedah perubatannya ialah dgn mengamalkan bacaan surah2 di dalam Al-Quran. Info tentang Syifa Al-Hidayah di sini.

Kali pertama berjumpa, Hj Lokman akan 'diagnos' dulu pesakit dgn cara mayanya. Gifted. Sangat mengagumkan. Hj Lokman cakap cancer ayah saya dah berada di stage 4 which is bad. Ayah diminta membaca 2 surah, satu selepas solat subuh, satu lagi selepas solat maghrib atau Isyak selama 3 minggu atau sehingga rawatan susulan. Dgn izin Allah, ayah saya adalah energy sikit. Kalau tak tu lemah dan down aje.

Masa follow up yg seterusnya, saya pun ikut sama ambil nombor nak berjumpa dgn Hj Lokman. Sebab saya ni selalu sangat sakit kepala dan sakit perut. Consultation hanya pada waktu malam dan hari minggu sbb on weekdays, Hj Lokman ni kerja. Masa malam saya jumpa dia tu, dia cakap saya ada blockage. Ada salur darah yg tersumbat di otak. Bunyi agak scary... sebab itu la saya selalu sakit kepala. Bab sakit perut tak dinyatakan pula.

Apa yg saya alami bila sakit kepala, saya rasa dunia ni berombak2. Pandangan mata hilang fokus dan seperti menggelamun. Saya tak boleh nak lihat satu objek di depan saya dengan nyata, zig-zag. Saya terasa di awang2an dan sangat penat. Rasa nak tidur je, mengantuk memanjang. Kepala berdenyut2, rasa macam mengembang mengempis. Dgn gegaran ketika berjalan pun sudah cukup menyakitkan. Disebabkan itu, saya rasa stress. Ditambah pula dengan persekitaran yg tidak/enggan memahami...

Saya diminta baca Surah Al-Isra' Ayat 40-55 sebanyak 3 kali selepas solat Maghrib/Isyak dan Surah Al-Anbia' Ayat 82-90 sebanyak 3 kali selepas solat Subuh/pada waktu pagi. Hj Lokman ada bagi 2 botol air penawar. Next follow-up ialah pada 28 April 2010. InsyaAllah, saya sedang mencuba.

Kalau org perempuan, diminta pakai telekung masa berubat dan seeloknya ada wudhu'. Hj Lokman tak mengenakan sebarang bayaran. Cuma dia ada letakkan 2 tabung di kliniknya. Satu tabung utk surau, satu tabung utk keperluan klinik. Dermalah seberapa banyak seikhlas hati mengikut kemampuan. Bagusnya la kan. Selalu tolong orang. Tiap2 malam org dtg berubat kat rumah/klinik dia sampai pukul 3-4 pagi. Esok pagi2 dah nak kena pergi kerja, tak cukup tidur, tak cukup rehat. Moga murah rezeki dia.

2 comments:

fiza said...

hai...saya ada tngk kat astro oasis sal ust lokman n perubatan syifa..sya interested...blh bg tahu saya cara untuk berhubung ngn klinik ust lokman..no cntact/email/alamat...tq...email sya bulan_fiza@yahoo.com

* ainul AB * said...

Hi Fiza :-)

Ini address dia ye:
No. 1, Jalan Bestari Indah,
Villa Bestari, Sungai Pusu
53100 Gombak, Kuala Lumpur
019 - 315 9377
03 - 6187 3001

Fiza baca pengumuman Al-Hodayah ni dulu ye, ada dinyatakan waktu rawatan. Sila ke website:
http://www.syifa-alhidayah.com/index_live.asp

dan klik "Lokasi & Jadual Masa Perubatan" di sebelah kiri.

Thanks