My heart, my soul, my joy & my happiness!

Wednesday, November 10, 2010

5th time in year 2010

Ni kali ke-6 Aleesya admitted. Kali ke-5 untuk tahun ni. Tahun lepas sekali. Aleesya memang sensitif. Kelmarin, masa nak ambik kat rumah babysitter, Kak Ina cakap Aleesya muntah 2 kali. Banyak. Balik tu kami terus bawak pergi klinik. Masa sampai depan klinik, Aleesa muntah lagi dalam kereta.... dan cirit sikit.

Masa masuk bilik doktor, 1st doktor cakap "Eh.. dah kurus sikit ye". Bukan saya! Aleesya lah. Cuma makin meninggi kot, sebab berat 15kg untuk baby berusia 1 tahun 7 bulan dikira besar la jugak kan. Doktor cakap maybe Aleesya salah makan. Itu early diagnos dia katanya. Time ni dia tak demam lagi.

Balik rumah, Aleesya cirit lagi. Kali ni banyak sangat sampai meleleh2 macam air kencing tu tahap kecairannya. Very3 watery. Masa saya buka diaper dia, cirit dia tumpah... habis lantai bilik air. Boleh bayangkan betapa cairnya?? Lepas tu kami bagi Aleesya makan ubat. Minum air ORS. Muntah lagi. Perut pun kembung. Kami force dia minum susu pakai syringe. Malam tu saya test kat tangan dia, macam dah mula nak dihidrat.

Saya dah mula risau dah tapi suami cakap tengokla esok macammna.

Bangun pagi pukul 5.30am. Ada bau. Aleesya cirit. Banyak sampai tumpah2. Cairnya. Taknak minum susu. Makan pun taknak. Lepas tu ayah bagi minum Milo. Itu je yg dia nak. Ok la tu. Lepas je minum Milo dalam setengah kotak, dia terus wekkkk... sudden giler. Takde batuk2 langsung. Tiba-tiba je keluar. Whatever yg masuk, semua keluar samada muntah atau cirit. Perut kosong. Lepas muntah tu, dah lap-lap dan tukar baju, dia pergi ambik balik kotak Milo tadi dan minum baki lagi setengah tu sampai habis dan pergi kat saya dan cakap "Dahhhhh...". Alahai kesiannya, lapar tapi perut taknak terima.

Saya dan suami dah pakat-pakat tak pergi kerja sebab nak bawa dia pergi klinik lagi. Tangan dia pun dah mula pucat. Sampai kat klinik, doktor terkejut sebab muka ni lagi, malam tadi baru datang... hihi. Suhu dia masa tu 37.7oC. Doktor terus refer ke hospital sebab nampak lebih teruk berbanding malam tadi. Pagi ni dia pasif walhal Aleesya ni tersangatlah aktif sebenarnya.

Kami terus hantar Adrianna pergi rumah Kak Ina dan terus ke Hospital Pakar Damansara, emergency unit. Suami hantar dulu sampai ke emergency sebelum dia cari parking. Masa tunggu kat emergency tu saya letak dia kat kerusi tempat budak2 main sebab dia insisted nak duduk kat situ. Saya biarkan dia main-main sambil tengok tv. Tiba2 ada bau. Hidung saya ni memang peka gaban. Kalau yg berbau please la jangan duduk dekat saya, deria bau saya akan aktif dan naik ke otak. Aduhh sakit tau! Tapi ni bukan bau body odor tapi macam bau poo.

Saya tengok Aleesya ok je. Lepas tu dia bangun dan nak pergi ke kerusi satu lagi. Masa tu la saya nampak ada poooo (cair) kat tempat dia duduk tadi. Alamak! Saya terus panggil nurse. Hehe... Sorila ye, anak saya terkincit.

Aleesya nak jalan-jalan, tapi dengan poo yg sarat tu tentulah saya tak benarkan. Saya kata kat Aleesya "Kita tunggu ayah ye". Lepas tu dia terus jerit-jerit kat emergency area tu panggil "Ayahhhh.. ayahhhh.. ayahhh..". Comelnye la! Ayah tengah cari parking la.

Procedure biasa, nurse akan check dulu, lepas tu baru masuk bilik doktor. Masa nurse check tu, suhu dia dah naik ke 39.9oC. Walhal kat klinik tadi baru 37.7oC. Cepatnya naik! Lepas dah basuh poo dia, nurse masukkan ubat kat bontot dan lap seluruh badan Aleesya sebab terlampau panas. Menangis2 dia sebab tak selesa dipegang. Then, baru masuk bilik doktor. Doktor tahan wad. Aleesya dah dihidrat.

Bila dah kena tahan wad dan dihidrat, tentulah kena cucuk drip dan ambil sample darah. Ni yg thrill ni. Nurse pegang tangan kiri Aleesya. Tepuk-tepuk, tekan, sembur liquid dan tepuk lagi dan lagi dan lagi. Tak jugak nampak-nampak urat si Aleesya yg montel ni. Hmm... tu pun doktor cakap dah kurus sikit... hehe.. Lepas gagal dengan tangan kiri, nurse beralih pula ke tangan kanan. Again, ditepuk-tepuk, direnjis-renjis, dipilis... ditekan2, jenuhla jugak... jumpa la satu urat ni. Lepas cucuk je, darah dia keluar sikit je. Dapat satu sample je. Nak kena ambil 3 samples. Lastnya, keluarkan balik drip tu sebab tak sampai ke urat, cuma menembusi daging je. Fuhhh.. Thrill kan! Nurse tu cakap, takpelah mintak doktor buatkan. Dia surrender nampaknya.

Memang tiap kali masuk hospital, Aleesya mengalami masalah susah nak cari urat... tembam!

Masa kat wad, dia cirit dan muntah lagi. Dr.Musa yg cucukkan drip. Itupun setelah jenuh ditepuk2, ditekan, direnjis-renjis dipilis lagi :-) dan siap pasang spotlight. Kena masuk air. Tapi machine tu asyikkkkk berbunyi, sebab air tak dapat masuk. Ishh. Memang rimas betul la bunyi dia, bingit. Air tak masuk sebab drip dia dekat joint pergelangan tangan (dah tu kat situ je jumpa urat!). Kalau dia bergerak, dagingnya akan berlipat, jadi air tak masuk, maka 'menjeritlah' machine tu. So, machine tu dah kena OFF. Maka tak masuk la air. Kesian Aleesya tak bertenaga.

Hari ni ayah dia yg jaga. Saya kena kerja. Kalau tak, kena potong gaji. Cuti dah habis. Cuti semalam tu pun unpaid leave. Pagi tadi Dr.Musa cakap, ada kuman dalam perut Aleesya. "Kuman tu kuat!" Hah, kuat???

Diaper dari malam tadi kering. Aleesya tak kencing. Masih dihidrat. Alhamdulillah dia minum susu 120ml pagi tadi dan tak muntah. Rasa berat hati nak tinggalkan Aleesya tadi, tapi apakan day, tuntutan kerjaya. Ini menguatkan cita-cita saya nak berhenti kerja la rasanya. Arghhh...

3 comments:

Liza Abu Bakar said...

biasanya kalau arif cirit, mmg tak bagi susu pun. bagi bubur sikit2, air garam yg doktor bagi tu pun bagi sikit2. ha..ha... ex-bos dulu geram gak walau cuti aku dah habis, aku tetap ambil cuti. dun care dgn gaji kena potong.. yg penting anak sihat.

sitiezahim said...

aku sokong ko brenti keje..buat bisnes online 24 h je ainul..kembangkan bisnes n brenti keje muahaha

* ainul AB * said...

Kak Ija, nasib le kena tolak gaji, huhu...

sitie, aku memang dah berat nak resign ni, cuma berat nak menyuarakan aje... huhu...