My heart, my soul, my joy & my happiness!

Thursday, January 13, 2011

Ana Raffali tak layak?

Ahad yg sangat indah. Berjalan2 ke KLCC. Malam yang dinanti-nantikan pun tiba. Saya dan Mr.Husband memang tak sabar2 nak menonton AJL25. Mesti gempak sebab semua best-best belaka.

Bermula dengan Yuna, dengan baju kilat sebelahnya. Saya tak suka lagu ini. Sangat mengantuk! Saya sangat-sangat prefer 'Dan Sebenarnya' tetapi oh tolonglah! tidak 'Cinta Sempurna'. Tapi nyanyian Yuna memang best, macam Norah Jones.

Sebenarnya, Mr.Husband a bit in dilemma sebab pada masa yg sama ada perlawanan bola sepak kegemaran di saluran 812 (kot). Serius saya tak hafal channel berapa. MU vs Whatever! As far as I know, it was MU, his favourite. So, kalau iklan, dia terus tukar channel. Masa Shahir, Adira dan Hujan nyanyi, memang tak tengok terus. MU! MU!

Ok takpe, memang saya tak kisah pun.. sebab masa tu tengah sibuk check order tudung sebenarnya. Tapi kalau rasa macam lama sangat tu... tetiba "Abangggg.." panjang je panggil. Faham-faham ler.

Black dan Meet Uncle Husin memang best. Tapi saya lebih suka Sofea Jane. Adrianna cakap Sofea Jane tu 'lagu ibu'. Part black tarik "dan aaaaaaaaaaaaku tak bisa..." perghhhh!

Faizal Tahir memang gempak. Selamat Malam tu lagu favourite Adrianna tapi masa tu dia tengah tidur sebab penat balik dari KLCC. Masa lagu Hanyut memang havoc la. Saya pulak boleh tertipu ingatkan dia betul2 berendam dalam air. Mr.Husband cakap tu rakaman je tu.. hehe.. Tapi kan.. masa lepas Faizal naik dari air tu, dia macam semput sikitla. Penat kot. Faizal, bila nak buat konsert? Kalau kat Hard Rock Cafe payah sikit la nak pegi. Segan le teman nak pegi tempat-tempat gitu.

Other than Faizal Tahir, we love Hafiz. Since AF lagi. Suara dia best. Vokal memang gempak. Gimik dia pun best. Mula-mula macam boring giler je. Takat jalan2 pegang shawl merah. Tiba2 je kena tembak. Dan tiba2 keluar kat another side of the stage dengan corus yg high pitch. Selamba je. In fact, dalam Berita Harian, Faizal Tahir cakap "Ketika persembahan, saya berasakan gimik Hafiz kena tembak lebih meyakinkan penonton."

API rasanya macam tak 'sampai'. Vokal Noh ke laut. Azlan nyanyi high pitch. Noh low pitch. Tak sama dengan dalam radio... huhu...

Ok it's not about the overall performance, the main reason of this entry is about the winner.

Mula-mula hosts announced Vokal terbaik ialah Hafiz. Wah, walaupun saingan sangat sengit tapi Hafiz memang layak. Pada pandangan saya, selain Hafiz, antara yang terbaik ialah Black dan Faizal Tahir.

Lepas tu Persembahan Terbaik jatuh kepada Faizal Tahir untuk lagu Hanyut. Ok, kami menerimanya dengan hati yg terbuka. Our favourite won.

3rd place. Oh Hafiz again. Ok sangat fine.

2nd place Black dan MUH. Ok fine juga.

dan... pemenangnya ialah.. Reaksi hosts... "Wow"... "sangat wow"... "Penyanyi, Pencipta lirik dan lagu adalah orang yang sama" (lebih kurang gini la ayatnya)... Hahhh... sangat suspen!

"Ana Raffali"

Apakah???

Mengapakah dewan tak bergema dengan laungan dan sorakkan? Semua terkejut kot. Saya kat rumah pun terkejut. Alaaaa... kenapa dia???

Bukan saya tak suka dia. "Tolong Ingatkan Aku" memang agak sedap didengar tapi takde umph!

Well, juri lebih arif kan.

Langsung hari yang ceria menjadi hampas!

Esok pagi, dengar Hot FM. Wah, berderu-deru caller tidak berpuas hati dengan keputusan AJL25. Termasuk saya la, cuma tak kuasa la nak call :-P

Kat ofis, rupa2nya ada member yang turun PWTC tengok live. Memang ramai tak puas hati. Masa annouced Ana Rafalli, siap orang boo lagi dan mula angkat kaki keluar meninggalkan dewan. Obviously dalam tv masa live tu pun, dewan macam sunyi aje. Hmm...

Dalam Mstar Online, Azmeer cakap:
"Komposer Azmeer berkata, dia sama sekali tidak bersetuju dengan keputusan itu dan secara tidak langsung menandakan Ana Raffali tidak layak untuk diangkat sebagai pemenang."

Itu kata Azmeer. Lagu2 Azmeer tak best mana jugak pun.

Tapi M.Nasir cakap:
"lagu Tolong Ingatkan Aku memang cukup sedap didengar kerana melodi dan liriknya yang ringkas. Dalam erti kata lain, ia adalah bersifat personal apabila karya itu dihasilkan dan lahir dari hati sehingga dapat meninggalkan kesan mendalam"

Dalam Berita Harian kelmarin:
"Belum pernah berlaku dalam sejarah penganjuran Anugerah Juara Lagu (AJL) apabila penonton mula angkat kaki untuk pulang sebaik sahaja nama pemenangnya diumumkan oleh pengacara. Sebaik saja keputusan diumumkan, ramai yang terpinga-pinga seolah-olah tidak percaya dengan keputusan yang diumumkan. Boleh dikatakan satu kejutan besar kerana lagu Tolong Ingatkan Aku itu bukanlah termasuk di dalam senarai ramalan antara lagu yang boleh dinobatkan sebagai juara... Nampak sangat kemenangan itu tidak direstui ramai."

Antara orang yg terpinga-pinga tu, sayalah. Ternganga...

Pastu dalam Utusan tulis:
"Sebaik sahaja lagu itu diumumkan sebagai juara oleh tiga pengacara AJL25 iaitu Faizal Ismail, Cheryl Samad dan Ally Iskandar, penonton di stadium tidak menunggu lama untuk bersorak ‘boo’ kepada keputusan tersebut. Malah, belum pun sempat Ana menyampaikan semula lagu kemenangannya di akhir acara, ramai juga yang sudah mengangkat kaki seolah-olah menunjukkan tanda protes dan tidak puas hati."

Oh Abg M.Nasir (ketua juri), mengapakah? Sebab Abg M.Nasir adalah penyanyi kesayangan, maka saya terima seadanya... ececeh... Mari kita fahami lirik lagu Ana Raffali yg dikatakan puitis itu. Tolong Ingatkan Aku, hasil nukilan Ana sendiri.

Jangan disusun kata-kata penamat, jangan disebut baris ayat keramat
Biar lenyap diserap sunyi, biar senyap yang tak menyepi

Tolong ingatkan aku kisah kau tersedar, dengan saku penyeluk masa
Mari patahkan papan markah lama. Mari padamkan buku tiga lima
Biar luka sembuh sendiri. Biar lupa ditebus hari

*Chorus Tolong ingatkan aku, kisah kau tersedar, dengan saku penyeluk masa
Kau dampingi aku, setiap detik jantungku berdetak, setiap nota jiwaku berlagu-lagu
Bila marah merasuk minda, kecewa menyelubungi jiwa, aku lupa

*Ulang Chorus


Puitis sangat la kan... Ayat orang tak puas hati. Jadi, layak tak?

4 comments:

Adzriel AB said...

he..he.. biasa le..asal ada pemenang je ada yg tak puas hati. tapi yg ni mcm majoriti le pulak protes terang2kan. apa pun aishah kata "wah! bestlah makcu dpt pegi!" heh! mak kau nak pegi..dlm mimpi le..!

Asyikin's Passion said...

mak cu...

sitiezahim said...

haha..aku mmg x layan masa API, shahir, adira tuh..hafiz tuh memula igtkan cam biasa2 aje, tp gimik mmg menjadik..selamat malam mmg feberet la..sweet sangat (cuma x puas ati ngan adegan peluk2 tuh..erkk)..ana rafali?? mmm tah le nak kate ape..nasib baik kat sini siang, kalu aku tgk kat msia kompm rasa rugi stay up smata2 tuh..hahaha

* ainul AB * said...

Kak Ija, mane de pegi.. budak ofis yg pegi, hehe... dia ckp masa announced tu, crowd terus diam... semua terkezut beb..

Syikin, Oyait :-)

Sitie, gimik hafiz best jugak. Same la, bab2 peluk dgn Fatimah Abu Bakar tu amat menyakitkan mata kan. Masa announce Ana Raffali tu, mmg ada rasa gak la penat je stay back, baik tido... hehe