My heart, my soul, my joy & my happiness!

Tuesday, October 6, 2009

Ayah

Hampir 4 tahun lalu, sehari sebelum majlis perkahwinanku, aku keluar ke Temerloh mencari bunga telur dan kek hantaran di saat2 akhir. Sebaik pulang ke rumah, rupa2nya ayahku jatuh sakit dan dihantar ke Hospital Jengka. Aku yg terakhir tahu.

Ayah sesak nafas teramat sangat. Malam itu, ayah sangat-sangat-sangat kritikal. Mak berdoa agar ayah tidak pergi meninggalkan kami pada hari majlis resepsi perkahwinanku. Bakal pengantin pulang pada pukul 3 pagi.

Majlis berjalan dengan baik tanpa kehadiran ayah di sisi.

Ayah kemudiannya dipindahkan ke PPUM supaya lebih dekat dgn anak2. Selepas itu berulang ke IJN. Ayah telah menjalani 3 pembedahan jantung sekaligus. Dia perlu makan ubat seumur hidupnya. Ayah ceria kembali.

Tahun lalu, leher ayah ditumbuhi sesuatu. Pandangan demi pandangan telah dirujuk. Sah, ayah menghidapi kanser tiroid. Satu demi satu... radikal bebas memakan sel2 ayah. Keadaannya lemah dimamah usia dan penyakit. Enggan melepaskan ayah untuk sessi kemo. Pelbagai alternatif rawatan dicuba... tradisional, herbapathi dll, semuanya hampa.

Kelmarin, kami sibuk ke open house. Hp tertinggal di rumah. Ayahku sesak nafas lagi. Kali ini akibat sel kanser yg telah merebak ke paru2 menyebabkan kesukaran bernafas teramat sangat. Sangat2 kritikal.

Again, aku org yg terakhir tahu. Byk misscalled.

Di emergency unit, critical zone... syukur Alhamdulillah ayah beransur baik. Kami pulang jam 3 pagi. Mak temankan ayah di Hosp.Sg.Buloh. Kata ayah, sakitnya sama seperti yg dia alami hampir 4 tahun lalu.

Kebetulan, kedua2 insiden ni berlaku sebaik ayah pulang dari Tanah Suci. Pertama haji, kedua ni umrah. Dugaan ini sangat berat.

Ayahku jenis yg sangat pendiam. Kami jarang berbual tapi dia rajin melayan ngada2ku masa aku kecil. Aku yang bongsu. Mak garang.

Semoga ayah sembuh kembali. Hope miracle happen. Too much, kesian ayah tapi itu kehendakNya. Tidak dinafikan Ngah dan Abg Lan banyak menjaga ayah... Thank u very much... we love u.

2 comments:

ratna said...

Insyallah segalanya akan beransur baik..amin

semoga diberkati ALLAH

BiG mar said...

kak mar ckp kat wan chik, ainul kata mak garang :) huahuahuahua