My heart, my soul, my joy & my happiness!

Thursday, November 11, 2010

Stress kah?

Semalam, saya datang ke ofis dengan baju yg saya pakai kelmarin. Dua hari saya pakai baju yang sama. Eh, jangan ingat saya tak mandi. Saya mandi pagi kat hospital. Saya TERPAKSA pergi ke ofis. Boleh lihat betapa stressnya saya?

Takpela, suami ada. Dia cuti dan jaga Aleesya. Adrianna tinggal kat rumah kak Ina.

Sampai kat office, saya teringat ada satu assignment yang perlu saya siapkan untuk Z. Dia ada mintak tolong saya siapkan sebab dia tengah blurr. Ok takpe, memandangkan saya ni pakar maths (eh! ye ke?) masa zaman2 study dulu, ok la saya setuju.

Actually dah beberapa hari saya tengok soalan tu, saya pun dah lupa sebab dah lama tinggal, so kenalah study balik. Saya pun bukak la google dan mula browse.

Tengah-tengah mentelaah, sambil tu bukak FB kejap dan baca latest comment saya pasal Aleesya admitted. Oh tolonglah! Apa tujuan dia komen macam tu? Nak salahkan saya ke atas apa yg berlaku? Macam la saya dan suami nak anak kami sakit!

It was truly upset! Stress kah?

Kepala pun pening sebab tak cukup rehat. Ditambah dengan order yg banyak. Alhamdulillah itu rezeki. Saya langsung tak ada mood nak study apa yang saya dah googled tu... dan ke-upset-an itu mendorong saya click button 'X' di sebelah atas kanan browser. Close. No mood. Lagipun boss mintak saya siapkan satu contest "Jom Jalan bersama Plus". Media Prima nak launch next Monday. Diorang nak buat UAT hari Jumaat.

Tidak sampai di situ. Ada seseorang yg rapat dengan saya called dan terus memberikan soalan yang macam halilintar. Saya seperti dihukum gantung mandatory. Oh pleaseee lah. Stress kah?

Saya tak perlukan simpati dari sesiapa pun. Saya berterima kasih kepada semua yang mendoakan kesejahteraan anak saya, sangat-sangat! Namun ia tidak datang dari orang2 yg rapat dengan saya. Well, ada la a few yg saya sangat hargai tapi selebihnya family pun macam stranger yg menyakitkan jiwa.

I feel uncomfortable.

Pagi tadi, Dr.Musa cakap, ada kuman Rota Virus dalam perut Aleesya which is agak kuat la jugak. Hmm... I told him about last vacation. Kitorang mandi kolam tak hingat kat Port Dickson. Most probably, Aleesya kena infection dari air kolam tu. Masa tu memang ramai yang mandi, sampai lastly kami naik sebab rasa macam air kolam tu dah tak wangi walaupun masih jernih. Eh, air kolam memang tak wangi pun.. tapi dah ada bau sikit la. Tu pun, Aleesya, Adrianna, Ika dan Zakwan (saya bawa dua anak sedara sekali) pun macam taknak naik lagi. Kami perasan masa tengah seronok-seronok mandi tu, dia ada tertelan air kolam tu.

Cukupla dakyah-dakyah yang mengatakan kami beri anak makan benda yang bukan-bukan, tak bersih, kotor whatsoever. Oh pleasela, be rational. It is nonsense, stupid and very unacceptable!

Kalau makan kat luar pun, kami memilih tempat. Bukan sebarang gerai. Bukan bermaksud kami ni class sangat, tapi dari aspek kebersihan memang dititik beratkan.

Kami sama-sama mencari nafkah dan cuba berikan yang terbaik untuk anak-anak. Apa? Kalau anak kami tak makan, takde diapers, takde susu, ada orang nak tolong belikan ke? Kami taknak susu yang murah-murah. Kami bagi anak-anak kami minum Enfagrow dan EnfaKid. Diapers tak main yg cikai-cikai, tak tahan. Kami beli Mamy Poko.. Keropok-keropok ala-ala chikedess, air bikarbonat, air banyak coloring macam lollipop dan yang sewaktu dengannya tu tiada dalam kamus hidup anak-anak kami. Mereka dilarang makan benda-benda macamtu. Even Adrianna, masa umur 3 tahun baru kenal ais-krim. Aleesya tak boleh lagi. Mereka mudah terkena Bronchiolitis.

Alamak, bunyi macam berlagak sikit la... tapi tu la, memang kami sentiasa cuba nak bagi yang terbaik untuk mereka.

Cerewet. Terpaksa. Lain orang lain cara. Tahap kesihatan tak sama.

Anak orang telan air kolam OK je. Sihat Walafiat. Tapi kenapa anak kami muntah-muntah, cirit-birit, demam panas sampai kena tahan wad?

Ada orang tahan makan durian. Ada orang tak tahan. Eh kenapa durian pulak ni? Saya makan durian 10 bakul pun no hal. Ada orang makan seulas dua dah weng. Get what I mean?

Ada baby yang lahir-lahir, terus kena jantung berlubang. Ada yang menangis tak henti macam sawan tangis. Ada yg sihat, tak pernah sakit-sakit. Ada yang kerap keluar masuk hospital.

Different.

Jika dikira jumlah hari saya bermalam di hospital tahun ni dengan Aleesya, dah lebih 30 hari dah. Ni kali ke-5 untuk tahun ni Aleesya admitted. Kali ke-6 seumur hidupnya (1.Bronchiolitis - 2.Viral Fever - 3.HFM - 4.Bronchiolitis - 5.Typhoid Fever - 6.RotaVirus Infection). Adrianna pernah admitted 2 kali masa umur 5 bulan dan 2 tahun (2-2 sebab Bronchiolitis).

Ejen Prudential pun dah lali. Aikk... dia ni lagi? Claim lagi? dan lagi? dan lagi? Kalau 10 juta baby macam ni, boleh bankrupt Prudential ;-P Ok Ok, TAK... saya tipu. Prudential kaya. Takpe.

Aleesya sangat-sangat sensitif berbanding kakaknya. Nak kata kurang antibodi, dia paling lama menyusu badan sampai 1 tahun 4 bulan. Adrianna menyusu 4 bulan je. Saya terpaksa stop Aleesya aritu sebab saya kena Chicken Pop. Seminggu dia tak menyusu. Lepas tu susu pun dah takde. Sejak dari itu, Aleesya minum susu formula 100%.

Kami hanya memberikan yang terbaik untuk mereka, baik dari segi makanan, tempat kediaman, makan pakai, pendidikan dan leisure. Susah senang kami hadapi bersama, segala apa yang kami kecapi hari ini adalah usaha dan pengorbanan dari kami anak-beranak. InsyaAllah demi kehidupan yang lebih baik pada masa akan datang.

Apa yang terbaik untuk orang lain, tak semestinya yang terbaik untuk kita.

Nak contoh ke? Tak payahla. Fikir sediri.

Dear all... or... to whom it may concern,

You have NO right to judge, NO right to underestimate, NO right to control, NO right to conclude, NO right to determine, NO right to plan for us, as well as NO right to condemn. But, we do appreciate all of the supports and encouragements that have been given to us.

Yours sincerely,
~ Ainul A.B ~

Ini entry lepas geram kah???

3 comments:

Adzriel AB said...

ish..ishhh...garangnya adik aku...
sabar2..bawak bertenang.
i like "Apa yang terbaik untuk orang lain, tak semestinya yang terbaik untuk kita"...

sitiezahim said...

haha..aku paham apa ko rasa..biasalah manusia ainul..lgpon suke ati ko la nak pakaikan anak ko mamy poko ke..ape ke..duit ko kan? bukan ada org kasik pon haha..

* ainul AB * said...

Adzriel AB, aku la paling tak garang... hehe... eh ye ke? Cuma paling degil je (kot). Kalau anak ayah degillah. Kalau anak mak, garang. Haha...

sitiezahim, tu la pasal. Org2 ini perlu lebih behave dan hormat-menghormati sesama insan :-P