My heart, my soul, my joy & my happiness!

Friday, March 18, 2011

Malang tak berbau

Masa saya dalam lingkungan umur 5-7 tahun, ada satu novel kat rumah yang bertajuk 'Malang Tak Berbau'. Saya tanya mak "Kenapa malang tak berbau?" Jenuh jugak mak nak explain sebab budak kecik mana la paham sangat. Alangkah senangnya hidup manusia kalau malang benar-benar boleh 'dihidu'.

Contoh:

1) Kalau la orang Miyagi, Jepun tau yang earthquake/tsunami akan berlaku, tentu diorang dah cabut awal2 ke tempat selamat

2) Kalau la aku tau PTPTN nak cekik darah dengan caj perkhidmatan yang tak masuk akal, tentu aku takkan buat loan dulu!

3) Kalau la aku tau yang dia nak main kayu tiga, susah nak bagi nafkah bila anak dah berderet, tak hingin aku nak kawin dengan dia dulu (eh, contoh je!)

Alangkah mudah kalau, kalau dan kalau tu dirungkaikan dari awal?

Jika hidup manusia semudah itu, tiadalah istilah qada dan qadar, redha dan sabar.

Lepas kes dapat duit rosak aritu, saya pulak kena langgar. Pada suatu pagi di Subang Bestari, masa saya di laluan kiri, sebuah teksi yang berada di laluan kanan tiba2 masuk ke kiri dan menghimpit kereta saya. Habis la kemek + calar pintu dan bumper pintu belakang sebelah kanan. Pemandu teksi berbangsa India tu mengaku akan kesalahan dia. Apa yang dia lamunkan entah. Mata tengok tempat lain, tangan pulas stering ke tempat lain. Ahkakkk jugak yang jadi mangsa.

Tempat Kejadian.

Betapa hancur luluhnya hatiku apabila melihat kereta yang belum pun setahun tu telah dicederakan.  Siap ada kesan cat merah tu. Teksi kan color merah. Arghh!


Saya tak pernah accident, tak pernah langgar dan melanggar. Ini kali pertama dan berseorangan pulak tu. Ada sesuatu yang saya belajar, moral of the story:

Kalau anda accident, segera buat report polis. Tak kira la samada orang yg langgar tu melutut mintak maaf ke... atau janji akan bayar bil kerosakan ke...

sebab... Insurance hanya akan cover kemalangan yang buat report polis dalam tempoh 24 jam sahaja. So, kalau tiba2 orang yang langgar kita tukar fikiran dan enggan bayar bil kerosakan, kita boleh claim dari insurance.

Tapi kalau dah lepas 2-3 hari baru nak buat report, polis takkan layan sebab insurance takkan terima sebab dah lepas masa 24 jam.

So, katakanlah anda ingat boleh selesai secara baik tanpa perlu buat report, dan kereta pun dah kat bengkel dan sedang dibaiki. Orang yang melanggar tu pun dah janji nak bayar...tapi tiba2 last minit  dia 'cabut' taknak bayar, so tak pasal2 kita kena keluar duit sendiri. Nak claim insurance pun dah tak boleh sebab tak buat police report dari awal-awal lagi. Naya je kan.

In my case, mujurlah dia ni bertanggungjawab dan sanggup bare the cost. Jadi, report polis tu sekadar spare je la, untuk mempertahankan diri. Ni pak mentua yg bagi tips sebab dia pesara polis trafik :-P

Itulah... malang tak berbau...

2 comments:

Liza @ Adzriel AB said...

malang tak berbau no 3... heh! berani dia buat, memang cari nahas kakak iparlah ye... he..he..

adoi calar keta aku...eh keta 125. ada gak pekdah dpt pak mentua ex-polis ye..

* ainul AB * said...

Nauzubillah.. :-D

Pekdahnya polis, jadi tempat rujukan ler...