My heart, my soul, my joy & my happiness!

Friday, January 23, 2009

Palestin - China - Malaysia

Kitorg terlewat ke tempat kerja pagi ni. Tak sedar. Bagaikan ada sesuatu yang menggalakkan kitorg agar terus dibuai mimpi. Uihh, syok giler tidur! Ni yg buat aku tak sabar nak cuti panjang ni.

Boss pun dah mula cuti hari ni, senior pun takde. Tinggal aku + sorang budak baru... Semua berbangsa cina, aku sorang je anak jati melayu dlm team IT-Product Development ni. After 2 weeks tak update blog, so this is the day! haha... hip2 horay la boss takde. Cuma keje maintain tetap haru biru. There are several tasks need to be completed.

Bila aku bukak BH online pagi ni, hati aku tersentuh sgt2 bila baca tajuk "Lelaki dakwa saksi anak dibunuh askar Yahudi". Betapa jahat, keji, setan, bab-1 dan celakanya kaum yahudi.

Khaled Abed Rabbo, isteri, 3 anak, ibu & adik lelaki dia tinggal 1 rumah dan tiba2 didatangi askar yahudi & diarah kosongkan rumah. Jadi diorg pun keluarlah dari rumah tu tapi si yahudi laknat ni ambil anak2 dia yg berumur 2 thn (Amal), 4 thn (Samer) & 7 thn (Suad). Ketiga2nya diacu M16 dan ditembak bertalu2 di hadapan mereka. Ibunya turut ditembak.

Kejam!!! Apalah kudrat kanak2 tu nak melawan? Masih terlalu kecil utk kenal erti hidup...

Khaled segera mendukung Suad, isterinya dukung Amal dan si adik lelaki dukung Samer, lari sejauh 2 km sebelum ditemui pasukan bantuan & dibawa ke hospital. Namun Suad dan Amal tak dpt diselamatkan, Samer cedera parah. Nasib ibu Khaled tak pula dijelaskan.

Hati aku tersentuh bila terkenangkan yg paling kecil, Amal. Dua tahun, sebaya anakku Adrianna. Yang aku tahu, budak sebesar Adrianna hanya tahu main-makan-tidur. Tak dapat aku bayangkan jika aku letakkan situasi aku di tempat Khaled dan keluarganya, melihat Adrianna ditembak depan mata dan menemui ajalnya. I hate to say this tapi aku tak sanggup!!! Aku kalah dengan dugaan yg sgt berat & dasyat ni.

Syukur Alhamdulillah, bumi Malaysia ni masih aman & makmur. Kita bebas bergerak, bebas bergaul, anak2 kita bebas bermain dan kita juga bebas bersuara. Kita juga mewah makanan dan makan pakai. Semoga Allah melindungi saudara2 muslim kita di bumi Palestin terutamanya kanak2 yg tak berdosa.

Ni pula gambar sorang budak umur 4 thn yg melecur teruk terkena letupan bom. Meraung2 dia masa doktor nak buat dressing. Ish, gerun aku. Tak dapat aku bayangkan betapa pedihnya, sakitnya, menggeletarnya, meraungnya dia!!! Tengokla kaki dia, macam kena disiat2 kulitnya. Kesiannya dia Ya Allah. Memang laknat betul yahudi ni. Sejahat2 manusia!!!

Lagi satu, kisah melamin yg dicampurkan ke dalam susu di China yg menyebabkan 6 bayi mati dan lebih 300 ribu bayi sakit tahun lps. Org2 yg terlibat:
(1) Zhang Yujun (largest melamine producer) - dijatuhi hukuman mati.
(2) Geng Jinping, produce & jual - juga dijatuhi hukuman mati.
(3) Ketua firma tenusu Sanlu Group Co - penjara seumur hidup.
(4) Zhang Yanzhang yg kerja dgn Zhang Yujun - penjara seumur hidup.
(5) Beberapa lagi eksekutif di Sanlu - dipenjara antara 5-15 tahun.
Padan muka. Alhamdulillah, nasib baik susu anak aku tak tercemar. Kalau aku, aku bakar diorg ni macam lemang, pastu campak dlm tank Indah Water. Ni pun tak banyak bezala dgn kes yahudi tadi cuma dia pakai cara halus. Kejam!!!

Apa nak jadi dunia skrg. Macam2 hal. Kat Malaysia pulak... ada sorang ibu tunggal anjurkan pesta minum tuak di rumahnya @Tuaran, Sabah. Disebabkan minum byk sgt, sorang tetamu lelaki rogol tuan rumah yg juga tengah lalok. Esok paginya masa bangun tidur baru sedar yg dia dirogol. Sape suruh gatal2 buat pesta yg tak berfaedah tu. Padan muka.

Three different cases at 3 different places. Dari Palestin, ke China, ke Malaysia; tanah air kita.

Aku berdoa kepadamu Ya Allah, semoga aku, ahli keluarga aku, ahli keluarga suamiku, sedara mara, dan kawan2 semuanya dilindungi dari mala petaka. Andai kata ajal kami telah tiba, permudahkanlah kami dalam menghadapi sakaratul maut dan menghadapMu dalam keadaan jasad yg sempurna.

Aku sangat bersimpati dengan nasib rakyat Palestin. Kelmarin kami pegi shopping skit... no more huggies (adrianna skrg pakai saiz XXL!), nak beli nestum pun tak jadi sbb tengok2 Nestle punya. Beli ubat gigi Halagel. Sabun & bedak pun beli brand yg tak penah beli sebelum ni (yg takde dlm boycott list). Biskut pun aku beli yg local punya, no more Danone, Kraft dan yg sewaktu dengannya. Itu je la yg mampu aku buat.

Dulu, masa aku muda2 & masih bujang (skrg dah tua skit, hehe), aku pernah berniat nak join Mercy, nak jadi sukarelawan. Masa tu hot kisah Bosnia. Aku kesian tengok mangsa2 perang. Tapi itu dulu, niat suci tu sukar utk dilaksanakan. Dgn keadaan aku skrg, life aku, anak, suami, kerjaya... Tapi kata org, hendak seribu daya kan. Cuma aku tak se-strong dulu. Tengok gmbr pun sebak inikan pulak nak face mangsa2 tu. Aku cuma mampu berdoa semoga kekejaman ni cepat2 berakhir & boycott barang diaorg! Itulah usaha ciput aku setakat ni.

1 comment:

Anonymous said...

hmm, memang teruk betul keadaan dekat sana kan? tu yang tak sanggup baca paper tuh, terbayang kan anak sendiri.. kalau kita lah berada di tempat diorang, macam mana kan?

nak tambah satu lagi, ni kes kat malaysia. tentang seorang bapa buang anak dia berumur 3 bulan ke dalam tong sampah. memang tak berhati perut betul. kalau kat palestine mak ayah meratapi kehilangan anak2 diorang. kat malaysia ni, selamba je diorang nak buang2 anak...