My heart, my soul, my joy & my happiness!

Friday, January 30, 2009

Kisah empat beradik

Comel kan budak2 ni. Mereka ni 4 beradik, duduk di kaki lima hospital minta sedekah. Kedua ibu ayah diorg telah pun meninggal dunia akibat kekejaman Israel sebulan yg lalu. Maka tinggallah si kakak yg berusia 10 thn memikul tanggungjawab menjaga 3 adiknya, yg paling kecil berumur 2 thn. Semasa ditemui oleh wartawan M'sia, mereka dalam kelaparan. Si adik menangis, si kakak cool aje memujuk adiknya. Kesiannya... bayangkan budak umur 10 thn kena jaga adik, 3 org pulak tu...

Kalau budak baya Adrianna (2 thn), dia sepatutnya minum susu, makan makanan yg cukup zat dan tidur yg secukupnya. Tapi memandangkan mereka ni tidur pun di kaki lima, dan makan pun atas ihsan orang ramai, jadi kita boleh agak apa je la yg budak2 ni makan. Menurut wartawan tu lagi, pakaian kanak2 ni pun lubang sana lubang sini. Tengoklah tu, manis betul senyuman diaorg, dalam hati siapa yg tahu.

Selama aku melihat gambar2 mangsa perang dan membaca cerita2 dari bumi Palestin, hati aku masih kental menahan esakkan. Aku kebal, boleh tahan menangis, tapi aku kalah dengan kisah 4 beradik ni... aku betul2 sebak, tak tertahan air mata. Aku dok pikir macammana la kalau Adrianna yg baru 2 thn tu nak survive tanpa ibu ayah, tanpa makanan, tanpa tempat tinggal. Budak sebesar ni kita kena kawal 24jam sebab dia suka main2 & lari2... tapi budak ni.. entah macammanalah kakak dia keep on eye. Dah la nak kena cari makanan lagi.

Aku dapat rasakan betapa KENTALnya hati & betapa KUATnya semangat kakak yg paling tua tu. Baru 10 thn dah kena pikul tanggungjawab yg berat di bumi yg berperang. Kalau kat M'sia yg aman ni pun uncertain, inikan pula bumi yg berperang. Wartawan M'sia tu telah memberikan 4 bungkus nasi+ayam kepada si kakak. Dengan tersangatlah happy, kakak tu terus bawa kepada adik2 dia dan terus suapkan nasi tu... kakak tu tak makan pun sebab dia nak pastikan yg adik2 dia betul2 kenyang dulu, then baru dia makan. Wartawan tu hanya memerhati dari jauh.

Ya Allah, kesiannya. Besarnya pahala budak tu. Pengorbanan dia besar sgt2! Tak sesuai dengan umur dia. Kalau kat M'sia ni, budak 10 thn tau main je. Apalah nasib mereka nanti. Aku mohon pada Dia supaya diberikan yg terbaik utk mereka. Harap2 mereka selamat Ya Allah.

Aku tak tahan...

1 comment:

sya said...

kita akan kalah dengan kanak2 yang sebaya anak kita kan? sebab, kita mesti terfikir, macam mana kalau anak kita begitu?
ainul, sama2 kita banyakkan berdoa moga Allah melindungi mereka...