My heart, my soul, my joy & my happiness!

Wednesday, December 24, 2008

Ma'al Hijrah 1430H

"Satu Muharram detik permulaan... ". Used to sing this song when I was in 2ndary school, participated in a nasyid competition. Voice - not so nice nor bad, haha... and this coming Monday, 29th Dec, we're going to celebrate our new year of Hijrah, 1430H.

End of the year du'a - 3 times at the end of Asar or before Maghrib of 30th Zulhijjah.
Means: Allah bselawat ke atas pghulu kami Muhammad saw, ahli keluarga & shbt2 baginda & ksjhteraan ke atas mereka. Ya Allah, apa yg tlh aku lakukn dlm tahun ini drpd pkara2 yg Kau tegah drpdku mlakuknnya & aku belum btaubat drpdnya. Sdgkn Kau tak redha & tak lupaknnya & aku tlh mlakuknnya dlm keadaan di mana Kau mgilhamknku dgn taubat slps kberanianku mlakukn semua dosa itu. Sesgguhnya aku mohon keampunanMu, maka ampunilah aku & tdklah aku mlakukn yg demikian drpd apa yg Kau redhai & Kau mnjanjiknku dgn pahala atas yg sedemikian itu. Maka aku memohon kpdmu. Ya Allah yg Maha Pemurah, yg Maha Agung & yg Maha Mulia agar Kau terima taubat dariku & jgnlah Kau hampakn hrpnku kpdMu wahai yg Maha Pemurah & Allah bselawat ke atas pghulu kami Muhammad, ke atas ahli keluarga & shbt2nya & mgurniakn ksjhteraan ke atas mereka.

New year du'a - 3 times after Maghrib of 1st Muharram.
Means: Allah bselawat ke atas pghulu kami Muhammad saw, ahli keluarga & shbt2 baginda & ksjhteraan ke atas mereka. Ya Allah, Kaulah yg Kkl Abadi, yg Qadim, yg Awal & ke atas kelebihanMu yg Bsr & kmurahnMu yg melimpah & ini adlh thn baru yg tlh muncul di hdpn kami. Kami memohon pemeliharaan drMu di spjg thn ini dr syaitan & pmbantu2nya & tentera2nya & juga pertlgn thdp ahli yg dperintahkn mlakukn kejhtan & usaha yg mdktknku kpdMu Ya Allah yg Maha Agung & Maha Mulia. Ya Allah yg Maha Pengasih dr mereka yg mgasihi & Allah bselawat ke atas pghulu kami Muhammad, nabi yg ummi & ke atas ahli keluarga & shbt2nya & ksjhteraan ke atas mereka.

No comments: